6:02 PM

She .

Assalamualaikum .

Sepanjang perkenalan antara kita ya sudah hampir lebih kurang 2 tahun . Mgkin dalam tidak sedar telah bnyak kita merangka sesuatu kenangan yang entah pasti manis atau pahit . Tapi yang pasti kau dan aku , kita sering sehaluan . Kau memahami jiwa aku . Dan ternyata aku memahami jiwa kamu . Walaupun terkadang gurauan kita kasar , cara kita bergurau lain daripada yg lain , tetapi aku selesa dgn kau . Walau terlalu byk org mngata kita , tapi kau ttap bersabar mnghadapinya .

Tatkala aku jatuh , kau jua yg sanggup hulurkan tgn mmbantu ku . Tidak byk tetapi kau juga yg meredakan segalanya . Terlalu byk nasihat yg kau lemparkan pd aku . Tidak pernah aku jemu mndengarkannya . Semua kau kaitkan pasal Allah . Kau buat aku jadi terharu . Jadi mnusia yg bersyukur atas segala yg Allah kurniakan . Pernah suatu hari . Aku sakit dada . Entah mngapa sakitnya kian mnjadi jadi pula . Tak kurang migrain mnyerang , muncul pula penyakit baru . Aku terbaring atas katil . Tidak mmpu bergerak . Air mata tidak tertahan lg utk mnampung segalanya . Lalu disitu juga aku curahkannya . Tidak aku kisahkan lg katil tu basah atau tidak yg pasti aku puas mlepaskannya dan berharap sakit ni berkurangan . Tatkala itu , smua org mahu tngglkan aku . Smua org tidak mahu berkawan dgn aku . Aku pnggil engkau . Pd mulanya , kau tidak mngendahkan aku . Kau hanya mnyahut tanpa menoleh . Utk kali kedua ku panggil , kau tetap begitu . Lntas aku mngambil kputusan utk stop dpd mmanggil engkau . Biarlah aku mngadu pd Tuhan dlu tapi sungguh masa itu aku sgt mmrlukan sseorang . 

Aku homesick . Aku mahukan seseorang tapi . Masa tu aku faham . Siapalah aku . Jd aku diam . Aku tertidur . Smpailah jam 6 lebih . Keadaan dorm lengang . Tinggal aku keseorangan . Aku lekas bersiap mmndangkan keadaan aku sudah okay . Aku turun dan berjumpa dgn dia . Fikirku , aku dpt brgembira sbentar stelah aku puas melepaskan sgalanya atas katil tapi tak . Dia mngur aku . Katanya mata aku sembab . Terlalu ketara . Aku jadi takut . Tak mahu pandang matanya . Tapi dia tarik aku . Dia suruh aku menjelaskan segalanya . Aku ceritakan bahawa aku sakit . Lalu dia terkejut dan marah kpd aku sbbnya aku tidak mncaritakan hal yg sbnar tatkala aku mmnggil dia di katil tadi . Aku hnya berdiam diri . Luka dihati terasa pedih sekali . Majlis iftar berjalan meriah seolah olah mentertawakan aku krna family ku tidak dpt dtg . Sedih kay sedih . Aku mmerlukan kluarga aku . Saat itu bru ku sedar bahawa tidak smua yg kita mahu kita dapat .

Aku teringat . Ya . Baru baru lagi . Kau datang pada aku . Suruh kluar dpd kelas . Aku keluar . Lantas kau menangis . Mngadu pada aku yg kau sakit . Sakit perut . Kau mminta pertolongan aku utk mnghantarnya ke bilik sakit . Ya . Oleh kerana trlalu byk sgt bntuan kau berikan , jadi aku pun mngikhlaskan hati utk mmbantu kau . Kasihan kau . Oh ya masa majlis iftar . Sedikit ku terharu . Aku dduk keseorangan . Menanti keluarga ku dtg tapi ya aku tahu mereka tidak akan dtg . Kbetulan malam itu diadakan solat hajat sempena SPM . Sekali lg aku sedih kerana utk kesekian kalinya aku solat memohon hajat buat diri sndri . Aku redha . Dan pada waktu itu , kau mengharapkan aku doakan utk kau . Dan kau juga mmberi kekuatan smngat pada aku . Kau tahu aku lemah . Kau berikan aku kekuatan . Kau pegang tgn aku . Mnyalurkan sgala kkuatan yg ada dlm dirimu kepada diriku . Terlalu byk nasihat kau berikan . Aku terharu . 

Mlm tu , kita stay up bersama sama . Meneroka pembelajaran yg kita sebenarnya belum faham sepenuhnya . Kau ajar aku . Aku ajar kau . Smpai lewat pagi baru kita tidur . Alhamdulillah aku faham . Kau pun faham . Kita sama sama faham topik tu . Hm . Tadi . Baru sebentar tadi . Kau call aku . Minta aku call num kau balik . Aku akur . Bila aku call aje , kau menangis . Hanya kerana PLKN . Ini yg nak buat aku tergelak ni . Aku meyakinkan kau . Smua yg berlaku ada hikmahnya . Kau bercerita yg kau tidak mahu pergi kerana kau takut kau homesick . Kau tk biasa brgaul . Kasihan kau . Kau dah penat mnangis . Di asrama kau mnangis . Di rumah mnangis . Entah smpai bila kau mahu stop mnangis . Mgkin slps mndpt kputusan SPM yg cmerlang barangkali . Akan aku utuskan doa buatmu sayang . Insya Allah . Smoga Allah merahmatimu . Birthday kau dh nk dekat . Aku tak sabarnk mnyambutnya . Kita ditakdirkan lahir di bulan yg sama namun hari yg berbeza . Syukur .

Biarpun tahun ni tahun terakhir kita jumpa tapi aku yakin Allah tetap akan mempertemukan kita . Insya Allah . Moga kau dlm lindungan-Nya . Aku sayang kau .

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 I dream'd in a dream , Blogger